Wednesday, July 10, 2013

Salahkah Aku?

“Belajar kat mana semua ni? Amik bidang apa? Semua overseas ke?” Soalan yang lazim dan wajib setiap kali kami menjenguk sekolah. Wajib, tak seorang pun guru mahupun junior akan terlepas bertanyakan soalan tu.
“InsyaAllah, bulan September ni saya fly ke A, cikgu. Bidang Y.”
“InsyaAllah, bulan September ni saya fly ke B. Saya amik X”
“Saya, insyaAllah akan ke C September ni, buat Z.”
“Saya ke sana.” “Saya ke sana.” Semua yang hadir bersama menjawab akan ke negara orang. Aku diam, menadah telinga, menjaga air muka setiap kali soalan itu diajukan.

Muka cikgu (dan mereka pastinya) bahagia. Begitu juga suara.

“Awak? Tak jawab lagi kan?” mereka tertumpu pada aku.
“Saya, Malaysia(nak jugak sebut nama Negara (-.-“). Amik Bahasa Arab.” aku menjawab penuh  yakin, semangat dan bangga! Biarpun hanya di dalam negara, setidak-tidaknya aku masih meneruskan pengajian di peringkat university bertaraf antarabangsa. Kos yang aku ambil pun, jarang-jarang orang mengambilnya.

Namun, yang buat aku berasa hati, setiap kali jawapan itu keluar dari mulutku, ada sesetengah (hampir semua yang bertanya) akan berubah air muka dan nada suara. Jawapan balas yang aku terima juga menyakitkan. “Ohhh, kat situ dah berlambak budak sekolah kita, tak special lah. Emm, kos Arab, okay lah tu…”


Allah… sampainya hati seorang guru berkata sedemikian kepada anak muridnya. Teruk sangat ke bila kami tak menyambung pengajian di luar negara? Apa salah aku menyambung bahasa? Kenapa pelajar bahasa sering dipandang rendah???? Aku tak faham! Okay, sabar.

Ada sahabat yang turut merasai kepedasan kata-kata itu, walaupun dia akan ke overseas. Dia memahami kepedihan yang kurasakan. Dia memujuk aku. Ohh, sungguh, aku dah biasa keadaan begini. Tapi entah kenapa kali ni aku tak dapat menahannya. Mungkin kerana sahabat yang paling aku sayang akan meninggalkan aku tak lama lagi. Atau mungkin kerana hari itu terlalu banyak respon negative yang aku terima, membuatkan hatiku semakin luluh. 

Sabarlah wahai hati… mereka taktahu cerita sebenar. Biarlah, Allah maha mengetahui kebenarannya...

Dalam kegundahan yang menyelubungi, aku bersyukur masih ada sebahagian guru yang lain yang tetap memberi semangat untuk aku. Yang masih nampak kepentingan bahasa sebagaimana pentingnya bidang lain. Yang melayan aku sama seperti rakan-rakan lain.

**********
Biarpun aku pernah menjadi pelajar bermasalah,pelajaranku tak sehebat yang lain, aku masih menjadikan tempat itu tujuan utama aku setiap kali cuti panjang. Ya, setiap kali cuti. Rasa rindu akan pentarbiyahan dan suasana di sana telah memaksa kaki aku untuk terus mengunjungi bangunan oren itu, biarpun jaraknya sangat jauh dan memakan masa yang sangat lama. Biarpun aku tahu hati aku bakal dilukai. Aku tak kisah. Aku tak kisah berhabis duit dan tenaga ke sana, berkorban jiwa dan raga(ok, over), asalkan rinduku pada para murabbi terubat walau sekelumit cuma. Ya, dan kerana mereka berdualah, aku menguatkan langkah untuk ke sekolah.
Allahu rabbi. Hanya Dia yang memahami perasaanku saat ini. Aku memujuk diri, mengimbau kembali dalil-dalil berkenaan bahasa arab, menjadikannya sumber untuk aku terus bangkit. Untuk aku turut berasa hebat seperti yang lain!
"Sesungguhnya kami menurunkannya berupa Al Quran dengan berbahasa Arab, agar kamu (menggunakan akal untuk) memahaminya" (Q.S. Yusuf: 2).
"Cintailah bahasa arab kerana tiga: kerana aku berbangsa arab, Al-qur’an berbahasa arab, dan kalam ahlu al-jannah (penduduk syurga) adalah bahasa arab”. Disebutkan oleh ibnu ‘asakir dalam terjemah zahir ibn Muhammad ibn ya’qub. 
Imam Syafi’i rahimahullah berkata: “Tidaklah kebodohan dan perselisihan faham yang terjadi pada manusia (umat muslim) melainkan kerana mereka meninggalkan bahasa Arab dan mereka lebih memilih bahasa Aristotles (bahasa orang barat)”.
Kata Imam Syafi’I lagi, “Tak seorang pun akan mengetahui jelasnya ilmu-ilmu dalam Al Qur’an selama orang itu tidak mengetahui luasnya bahasa Arab, luasnya cakupannya, luasnya masalah dan tingkatannya dan barangsiapa memahaminya maka dia akan selamat dari terkena syubhat seperti yang terjadi pada orang-orang yang tidak memahaminya”.
Beliau pun berkata : “Wajib bagi setiap muslim mempelajari bahasa Arab dengan mengerahkan kemampuannya, hingga ia dapat bersyahadat dengannya, dapat membaca al-Qur’an dengannya, dapat mengucapkan dzikir-dzikir yang diwajibkan baginya (dalam solat) berupa takbir, tasbih, tasyahud dan lain-lainnya.” (Ar-Risalah 48-50, Ithaful Ilfi hal. 15)

Dan banyak lagi kata-kata ulama tentang bahasa arab.
Teringat satu kata-kata sahabat,
إذا أردت أن تدخل إلى البيت فأنت بلا شك تحتاج إلى مفتاح، إذا أردت ركوب الدراجة النارية أو قيادة السيارة فأنت دون الرفض تحتاج إلى مفتاح، وكذلك لفهم الدين أنت تحتاج إلى مفتاح وهذا المفتاح هو اللغة العربية..

"Kalu demo nok masok ghumoh demo keno ado koci..Kalu demo nak naik muto atau naik keto demo keno ado koci jgak.Supo jah kalu demo nak pehe agamo pun keno ada koci dan koci tu adalah bahasa arab."



"Berusahalah seberapa daya upaya untuk bertutur dalam bahasa Arab fusha ( bahasa a'rab yang betul atau baku ) kerana bahasa Arab yang fusha itu adalah satu syiar Islam."


belajar BAHASA ARAB bukan bererti aku tinggalkan ilmu SAINS..
memilih BAHASA ARAB bukan bererti aku x mampu belajar SAINS..
mencintai BAHASA ARAB bukan bererti aku x cintakan ilmu SAINS...
malah dgn mendalami BAHASA ARAB ini aku lebih mengenali AL-QURAN & SAINS!


Kerana aku juga mahu hidup seperti yang lain...


No comments: