Friday, July 19, 2013

Ajaibnya Solat Hajat

Lepas SPM,  masing-masing sibuk nak amik lesen. Termasuk aku. Alhamdulillah, tak banyak halangan utk aku amik lesen tu.  Selepas bengkel, terus ujian komputer. Lulus. Tanpa perlu berulang-ulang. Aku meneruskan lg proses. Belajar. Belajar. Dan terus belajar.

First time pegang stereng, tekan pedal minyak sendiri. Saat first time itulah, sesuatu yang tak pernah aku duga berlaku. Beberapa kali pusingan, beberapa kilometer memandu, sampai lah aku di deretan rumah kedai. Di situ lah, tragedi itulah yg membuatkan aku trauma sehingga kini. Sebuah kereta tanpa memberi sebarang isyarat, tiba-tiba berundur. Allah. Hanya Dia yang tahu betapa luruhnya jantung aku saat itu. Kereta yang aku pandu, hampir, terlalu nyaris dilanggarnya. Stereng aku berpusing hampir 360 darjah. Darah menyirap sampai ke kepala. Keadaan diri sangat tak keruan, membuatkan pemanduan aku selepas itu semakin hodoh dan tak terkawal. Aku trauma. Cikgu cuba menenangkan.

Alhamdulillah, selepas beberapa hari belajar memandu, corak pemanduanku semakin cantik. Smooth. Kata cikgu, aku dah boleh amik test, tak perlu tunggu lama. Tapi mana boleh macamtu, cikgu. Saya dah bayar.
Credit hour pun tak cukup lagi. Tak boleh, tak boleh. Diri sendiri pun masih tak yakin kemampuan diri.

Kini, hari yang mendebarkan tiba. Sungguh, aku sangat tak yakin. Tapi disebabkan telah berdaftar, aku terpaksa. Dan, ye. Apa yang aku jangkakan memang berlaku. Instinct aku tak salah. Aku gagal untuk kedua-dua bahagian; on the road dan dalam track.

Repeat. Repeat. Banyak kali aku repeat. Kalau orang tahu, mesti terkejut. Lesen aku sangat mahal.

First time kena repeat, abah dan ummi masih berdiam. Second time, ummi selalu pesan, buat solat hajat, minta Allah tenangkan hati, permudahkan urusan. Tapi aku degil. Kali ketiga dan seterusnya aku masih berdegil. Sebab, pada aku, yang menjadi masalah utama adalah keyakinan dan trauma. Astaghfirullah.

Sampailah kali terakhir, malam atau pagi (tak ingat) sebelum aku mengulang semula ujian lesen memandu, aku ikut cakap ummi. Buat solat hajat, dengan harapan Allah akan tolong aku. Aku sangat berharap Allah dengar permintaan saat akhir aku ni. Kesian kat abah kena keluarkan duit banyak-banyak.

Entah kenapa, hati rasa tenteram. Alhamdulillah, repeat kali ni adalah repeat terakhir. Akhirnya, aku lulus.
Baru aku sedar, kata-kata seorang ibu tu tak pernah salah. Kata hati, arahan, permintaan mereka, semuanya untuk kebaikan kita, bukan kepentingan diri mereka.

Apapun, selagi nyawa seorang ibu masih dikandung badan, cubalah, sehabis daya, biarpun terkorban rasa dan jiwa, hormatilah mereka, dengar arahannya.

*PERINGATAN UNTUK DIRI SENDIRI*

No comments: