Saturday, July 13, 2013

Antara kambing dan serigala

Siapa tak kenal kambing? Haa, mengaku cepat! Ni lah kambing. Cantik,kan? Kambing ni macam orang perempuan, kalau jalan sendirian, mesti ada je yang nak ganggu. Tapi bila jalan dalam kumpulan, insyaAllah selamat!

Ok seterusnya, siapa tak kenal serigala? Ada? Allahuakbar. Takpe,takpe. Meh saya tunjukkan serigala yang mana.
Haa inilah serigala. Handsome kan? Serigala ni pulak boleh diibaratkan macam lelaki, kalau dia bersendirian pun, still boleh survive. Orang nak kacau pun tak berani. Apa lagi nak cari pasal. Memang tempah maut lah kot. So, jadilah seperti serigala! Ok tak pasal~

Haish, apa benda nak disampaikan sebenarnya ni? Kejap kambing, kejap serigala. Apa kaitan?
Haa.. Ni nak bgthu lah ni. Tp sebelum tu, pada pendapat anda, perlu tak kita berkumpulan? Atau duduk dalam satu kelompok yang ramai? Apa kepentingannya? Kalau berkumpulan ni, leceh. Nak kena jaga hati orang lagi, nak kena fikir orang lagi, buat serabut fikiran je! Baik duduk sensorang, aman je hidup, takde siapa nak komen apa kita buat, ye tak?
Ish, membebel pulak dia ni. Cepat lah bgthu apa kaitan kambing, serigala, semua ni???
Opss, okay, nak bgthu lah ni.
Kalau nak tahu, ada disebutkan dalam sebuah hadis tentang keperluan kita berkumpulan, atau dalam arabnya berjemaah.

Haa. Itu lah kaitannya. Bayangkan, seekor kambing berjalan sendirian. Di satu sudut tersorok, ada seekor serigala sdg memerhati. Agak-agak mudah tak untuk serigala itu menerkam si kambing tadi? Mestilah mudah, kan? Dah la lemah lembut, slow je berjalan.. Muka pulak cantik, serigala mana tak tergoda? -.-
Mcmtu juga, bila kita (khususnya wanita) berjalan seorang diri. Mesti bahaya dan mudah diganggu. Inilah pentingnya kita berjemaah. Diri kita lebih selamat, iman kita pun lebih terjaga. Malah, amalan kita pun insyaAllah akan lebih mantap! Kalau orang nak ganggu kita pun, kita dah ada penyelamat!
Begitulah, pentingnya jemaah. Untuk berdakwah, tak dinafikan ada antara kita yang boleh berdakwah secara fardiah(individu). Tapi, sejauh mana kualiti dan kesan dakwah fardiah itu? Bagaimana pula keadaan si daie, adakah terus kental dan cekal, atau mudah rasa 'down'?

Dalam al-Quran, banyak disebut tentang jemaah. Salah satunya :

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung.
[Q.S. 'Ali Imran. 3:104]

Sekarang, dah nampak kan keperluannya? Jadi tunggu apa lagi? Carilah mana-mana jemaah yang sesuai, dan jadilah sebahagian daripada mereka. Ehh, kejap. Macamana nak tahu jemaah tu sesuai ke tidak? Haa, untuk menjawab persoalan ni, jom kita ke entri seterusnya.

Pentingnya jemaah :) jom tengok!!!



No comments: