Friday, July 12, 2013

Cakap Tak Serupa Bikin

“Adik, lepas makan tolong basuh pinggan terus ye, jangan tinggalkan je. Don't act like a boss okay? ”
“Emm, baiklah, kak.. Akak tu, selalu je tinggalkan pinggan kotor dalam sinki, takpe pulak?”
“Ehh, akak dah besar! Adik lah yang kena tolong, belajar buat kerja dapur.”
“Mana boleh macamtu, kak. Akak sepatutnya tunjuk contoh kat adik-adik yang lain. Kalau akak boleh tinggalkan je pinggan kotor tu, kitorang pun boleh lah. Cakap tak serupa bikin lah akak ni!”


Haaa, tengok, budak kecik pun pandai menilai! Kalau nak didik, didiklah dengan perbuatan, bukan kata-kata semata. Action speaks louder than words, kan? 

Sedar atau tidak, betapa ramai di kalangan kita termasuk dalam golongan ini. Golongan yg bagaimana? Buka semula Surah as-Saff ayat ke 2-3.


يٰۤاَيُّهَا الَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡا لِمَ تَقُوۡلُوۡنَ مَا لَا تَفۡعَلُوۡنَ‏ ﴿۲﴾  كَبُرَ مَقۡتًا عِنۡدَ اللّٰهِ اَنۡ تَقُوۡلُوۡا مَا لَا تَفۡعَلُوۡنَ﴿٣
Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu perkatakan sesuatu yang tidak kamu lakukan? (2) Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.(3)

Ya, itulah golongan yang dimaksudkan! Golongan yang pandai cakap, tapi tak buat apa yang dikatakannya.

Contoh situasi lain, kamu sedang berbual dalam telefon bersama sahabat kamu. Tiba-tiba, emak kamu panggil untuk meminta bantuan. Lantas, kamu berjanji kepada sahabat kamu untuk menghubunginya semula setelah selesai kerja kamu. Namun, sehingga tiga hari kemudian kamu tidak menghubunginya.

Berhati-hatilah!
Seringkali, kita pasti akan diuji dengan kata-kata kita. Itu sebab pepatah melayu pun ada mengatakan, kerana mulut badan binasa. Kita berjanji itu dan ini, tapi tak tertunai, akhirnya kita dibelasah, disakiti akibat janji kita sendiri.
Kata-kata tak semestinya secara lisan, tulisan juga merupakan kata-kata kita.

Buat para penulis, pemidato, penceramah, pendakwah, dan sesiapa juga. Ingatlah, jangan sampai kata-kata memakan diri sendiri! Setiap kata-kata kita pasti diuji. So, think twice before you speak. Moga Allah melindungi kita drpd tergolong dalam golongan ini. Nauzubillah…

No comments: