Tuesday, July 9, 2013

1-1=10

Erti hidup pada memberi.
Selalu kita dengar ungkapan ni, kan?
Aikk, erti hidup pada memberi? Mana boleh macamtu. Kalau kita bagi orang, kita pulak yang takde. Takde erti hiduplah maknanya.
Habistu, kenapa orang selalu kata macamtu? Saya tiru je lah. (Ehh, boleh pulak nak taklid tak berhujah (",?) )

Aiwah..jom kita faham kenapa ungkapan itu sering diguna pakai oleh kebanyakan orang.

Disebut di dalam sebuah hadith, 

Sedekah yg paling utama atau paling baik adalah sedekah yg diberikan ketika ia mampu. Dan tangan yg di atas adalah lebih baik daripada tangan yg di bawah. Dan dahulukanlah pemberian itu kepada orang yg menjadi tanggunganmu. [HR. Muslim No.1716].


Dalam satu kisah,
Saidina Ali diminta oleh isterinya Saidatina Fatimah yang sedang mengandung utk mendapatkan epal. Dia berjaya mendapatkan 2 biji epal di pasar. Dalam perjalnan pulang ke rumah, Saidina Ali menemui seorang miskin yang meminta epal itu. Saidina Ali merasa tersepit dengan keadaan itu. Epal itu untuk isterinya yang mengandung sedangkan pada masa yang sama dia berdepan dengan seorang yang sangat miskin. Saidina Ali akhirnya memberikan epal tersebut kepada si miskin itu kerana dia yakin dengan janji Allah yang akan membalas perbuatnnya dengan 10 ganjaran. Apabila dia sampai ke rumah dia mendapati isterinya sedang memakan epal dan bersamanya ada lagi bungkusan epal yg terdapat. Di dalamnya 9 biji epal. Lalu dia bertanya kepada isterinya: berapa biji epalkah yang telah dimakan. Fatimah menjawab: baru sebiji. Benarlah janji Allah bahawa satu kebaikan dibalas sepuluh ganjaran.

Haa, nampak tak, bahawasanya erti hidup pada memberi.
Setiap kali kita memberi (dengan ikhlas), mesti hati kita akan rasa bahagia, fikiran jadi lapang.. Kita memberi bukan semestinya kerana kita ada banyak. Tapi yang sedekit itulah yang dikongsi. Nikmatnya memberi, hanya mereka yang pernah memberi yang tahu. 

Jangan risau, rezeki kita takkan sesekali berkurang bila kita rajin bersedekah atau memberi. Itu janji Allah, yakinlah! Ya, secara logik akal, kalau kita ada satu, kemudian kita bagi orang, kita akan jd kosong (1-1=0). ini hanya logik matematik! Matematik manusia tak sama dengan matematik Allah. Allah kata, kalau kita ada satu, kita bagi orang, kita akan dapat 10! (1-1=10) Ajaib,kan? Tapi itulah hakikat.

Pernah, aku kekeringan wang belanja. Nak makan pun berkira-kira. Dalam masa yang sama, seorang kawan aku lebih 'kering'. Alhamdulillah, aku dididik menjadi seorang yg suka memberi. Aku hulur duit yg sedikit tu kat dia. Aku berhelah, kata aku ada duit lagi, jangan risau. Dengan berat hati dia menerima. Nak dijadikan cerita, betapa janji Allah itu benar, dalam masa terdekat tu jugak, ayah aku menelefonku, mengatakan dia dah bank in duit ke dalam akaun aku. Allahu akbar! Cepat sungguh ganjaran Allah beri. Speechless. Rasa nak menangis pun ada. Syukur. 


Rasa bahagia bila kita tengok seseorang tu tersenyum kerana menerima sesuatu daripada kita. Biarpun harganya murah, tapi kerana nilai pemberian itu adalah ikhlas (insyaAllah), ia menjadi seolah-olah sesuatu yang sangat mahal! Berkongsilah. Tak rugi.

"Maka (bagi menyatakan sikap syukur) berikanlah kepada kerabatmu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing pemberian yang demikian adalah baik bagi orang-orang yang bertujuan memperoleh keredhaan Allah, dan mereka itulah orang-orang yang berjaya." [ al-Rum,38]
Seriously, memberi ni satu nikmat! Pegang kata-kata ni, "memberi adalah syarat untuk menerima". InsyaAllah, kita akan lebih mudah untuk memberi. Kita mahukan kasih sayang Allah, maka sebarkanlah dahulu kasih sayang kita kepada makhlukNya. Kita mahukan rezeki yang banyak, maka permudahkanlah orang lain. Kita hendak berjaya dengan cemerlang, maka berilah kesungguhan yang tak berbelah bagi dalam menuntut ilmu. Kita mahukan sesuatu, maka berilah sesuatu dahulu sebelum kita menerima. 
Fastabiqul khairat!

"Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya." [ Ali Imran,92 ]

No comments: