Friday, July 12, 2013

هذا سبيلي

Sepanjang di tempat pengajian selama hampir dua tahun, bermacam-macam pengalaman aku timba. Terutamanya berkaitan usrah.
Dulu, di kampus Nilai, aku menjadi ahli usrah kepada satu persatuan (jemaah) ni. Namun, aku hanya bertahan bersama mereka untuk beberapa bulan sahaja.
Selepas berpindah ke kampus Petaling Jaya, boleh dikatakan aku bebas. Bebas daripada berusrah, berpersatuan. BEBAS. Kebebasan yang amat menguji tahap keimanan.
Sampai satu masa, kerana Allah masih menyayangiku dan melindungiku dari perkara yang tidak bermanfaat...

Situasi 1
"Assalamualaikum. Ni Nur ke?"
"Waalaikumussalam, ye, ni saya, Nur. Ni siapa ya?"
"Nur, apa khabar? Sihat?"
"Alhamdulillah, sihat."
"Ni ustazah X. Maaf, ustazah dapat nombor awak dr kawan awak. Ustazah nak ajak awak join usrah kami. Awak nak?"
"Erk, usrah apa tu ustazah?"
"Bawah A (nama salah satu jemaah). Kalau awak ada masa lapang, datang jumpa ustazah ye di XX department."
"Ohhh, okay,okay, InsyaAllah. Syukran,ustazah."

Situasi 2
"Awak, lama kita tak berborak. Awak sihat? Macamna sekarang?"
"Emm, masing-masing busy kan. Kelas pun dah lain-lain. Alhamdulillah, sihat mcm ni lah. Maksud macamna tu, macamna apa?"
"Ermm, macamna, awak ada join mana-mana usrah tak?"
"(dengan rasa serba salah, malu) err, takde. Taktahu nak minta kat siapa. Awak join usrah ke? Bawah apa?"
"Alhamdulillah, ada join. Best! Err, okay sebenarnya tak boleh bagitahu, tapi saya percaya kat awak sebab awak sahabat saya, saya bagitahu. Ermm, bawah B (nama satu lagi jemaah). Kalau awak nak join, saya boleh bagi nama awak kat naqibah saya. Nak?"
"Hehe, boleh,boleh, bagi je lah nama. Kalau rezeki, saya join lah. Terima kasih, awak."

Situasi 3
"Nur, awak nak join usrah tak? awak takde usrah lagi, kan?"
"Ha'ah, takde usrah lagi. Nak, nak."
"Awak tahu saya bawah apa kan?"
"Haa... Emmm. Tahu kot. bawah C (nama jemaah) kan?"
"(serba salah nak angguk atau tak, hanya tersenyum) nak tak?"
"Nak, nak, boleh, boleh (semangat)"
"Ok, set."
Allahu Akbar.
Tiga sekali datang dalam satu masa yang sama! Allah, Allah.. Sebak rasanya. Allah membuka jalan yang luas untuk aku berubah. Hanya tinggal aku untuk memilih. Ya Rabbi, bersungguh sekali Kau mahukan aku berubah. Mengisi kekosongan jiwa.

Lama aku mendiamkan diri, mencari jawapan. Meminta pada Yang Maha Mengetahui yang terbaik buat hambaNya. Duduk berdiskusi dengan beberapa orang yang kukenal. Menilai dan terus menilai.

Alhamdulillah, akhirnya hatiku hanya terbuka pada yang satu ini.. yang kuyakin dengannya.

Allah, inilah pilihanku, inilah jalanku. Tetapkanlah hati ini dan berilah aku kekuatan untuk terus di dalamnya bersama-sama saudaraku yang lain. Aameen...

No comments: