Saturday, July 19, 2014

Gaji: Hutang dan Zakat.

Gaji: Hutang dan Zakat.

Apa kaitannya?

Gaji banyak tapi sikit. Ada orang gaji lebih rendah dari kita, tapi dia boleh buat macam-macam. Kenapa?

Hutang.
Nama pun hutang, maka wajiblah membayarnya hatta dengan kaum kerabat sendiri. Kalau tak mampu bayar, cuba berbincang dengan si peminjam bagaimana caranya. Selagi hutang menimbun, selagi tu hidup tak berkat, lebih-lebih lagi yang tak berniat untuk membayarnya. Apabila berhutang, tulislah! Niat untuk membayarnya, insyaAllah Allah akan bagi cara dan jalan.
Jangan biasakan diri berhutang walau hanya sepuluh sen. Hutang pada perkara yang perlu (keperluan spt rumah dan kereta/motor), bukan perkara yang mahu (kemahuan, kehendak, NAFSU!). Apabila sudah mula berhutang, kita sudah membuka ruang keselesaan untuk berhutang lagi dan lagi. Ini BAHAYA! Berfikirlah semasak-masaknya sebelum berhutang. Yang penting, NIAT dan USAHA untuk membayar semula. Jangan asyik mengharapkan simpati manusia, mereka juga punya kehidupan yang perlu diurus dan diteruskan.

Zakat.
Selesai hutang, zakat jangan dilupakan. Zakat tu kan ruknun min arkaanil islam. Satu rukun daripada rukun-rukun islam. Zakat menyucikan harta. Menambah berkat. Mencukupkan yang sedikit, memberkatkan yang banyak. Asyik sibuk berbelanja, berjalan travel around the world tp zakat taknak bayar. Apa cerita? Islam pada nama, tidak pada jiwa. Zakat takkan mengurangkan sedikit pun harta kita, malah menambahkan lagi nilaiannya. Walaupun dalam tangan cuma ada RM50, tapi terasa banyak, cukup, dan boleh buat macam-macam. Nak best lagi, infaqkan sedikit untuk pembangunan ummah dan islam. Sedekah sikit untuk orang-orang faqir dan miskin, anak-anak yatim, dan sesiapa yang sangat memerlukannya.

Sekian.

No comments: